Reivindicació de la pintora Paula Modersohn Becker

 

1494951161028

Molta gent ha sentit parlar de l’expressionisme alemany i d’artistes com Ego Schiele, Kandinski, George Grosz o Otto Dix, però poques coneixíem el nom i l’obra de la pintora Paula Modersohn-Becker, pionera del moviment i la primera dona artista en disposar d’un museu propi, situat a la ciutat de Bremen. Qui és aquesta Paula Becker?

Ara, una pel·lícula que porta per títol el seu nom de pila recupera la memòria d’aquesta artista desconeguda i la reivindica com a membre de ple dret d’un moviment artístic copat, com sempre, pels homes.

Paula, dirigida per l’alemany Christian Schwochow, ens explica de forma cronològica i força convencional el periple vital d’aquesta pintora, marcat per les dificultats derivades del fet de ser “una dona que pensa que pot ser artista” en una època on les dones “no poden crear res excepte fills”.

La pel·lícula comença amb un cop de puny a la taula de Paula quan li intenten treure del cap la idea de ser pintora. A partir d’aquest moment, tot en la seva vida seran cops de puny a la taula per deslliurar-se de les convencions, burles i crítiques socials i intentar trobar la seva pròpia veu com a artista.

Una recerca que estarà permanentment marcada per la seva circumstància de dona casada i la pressió de la maternitat.

En la seva trajectòria, explica el film, Paula Becker va tenir una estreta relació amb el poeta Rilke i la seva dona, també artista, Clara Westhoff, que va treballar com a escultura al taller de Rodin. En una escena de la pel·lícula apareix fugaçment una Camille Claudel en plena desesperació per la seva relació malaltissa amb el mateix Rodin, un breu recordatori de quin ha estat sovint el paper de les dones artistes, dependents o directament tapades pels homes artistes.

Paula-Cartel-2

De realització més aviat plana i funcional, el gran interès del film radica no en la seva forma sinó en el fet que ens recordar les dificultats que han hagut de superar les dones en el món de l’art. Dificultats que, com en el cas de Paula, les han relegat a un segon pla de la història. Films com aquest ajuden a reivindicar i treure a la llum a artistes tristament oblidades. I gràcies a això, avui podem saber que Paula Becker va pintar més de 700 quadres i milers de dibuixos on va desenvolupar un estil eclèctic, influenciat per Cezanne, Gauguin i Picasso, que va anunciar l’expressionisme alemany.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s